Ghimbășelul, un râu care a dezvoltat și modelat comunitățile riverane de-a lungul istoriei, este astăzi ignorat de locuitorii acestor comunități și a devenit o groapă de gunoi în unele zone. Acesta este contextul în care un grup de inițiativă din Râșnov a pornit o serie de activități prin care să readucă râul în viața comunității și să îl salveze dintre munții de gunoaie în care se sufocă.
Din cele mai vechi timpuri oamenii au locuit și au dezvoltat comunități pe lângă sursele de apă. Șinu doar în zona noastră ci oriunde în această lume. Apa a însemnat dintotdeauna viaţă, apa aînsemnat dezvoltare. Fie că vorbim de o zonă cu izvoare bogate, de-a lungul unui râu, pe malul unui lac, al mării sau al oceanului. Chiar dacă astăzi apa ne vine pe o țeavă la robinet direct în casă, sursa ei este în natură și suntem norocoși că trăim într-o țară bogată în ape naturale. Din păcate, la nivel național apele sunt de cele mai multe ori ignorate și poluate cu deșeuri aruncate de localnici ca „să se ducă la vale”.
Aceasta este situația și la Râșnov unde Asociația Mioritics a demarat proiectul „Ghimbășelul, un râu care unește comunitatea”. Primul pas a fost în luna mai 2024 prin montarea unei bariere plutitoare pentru deșeuri care ajută procesul de colectare a acestora în partea din amonte a râului. A fost realizat apoi un studiu sociologic care a avut ca obiectiv principal evaluarea percepției și a legăturii pe care o are comunitatea din Râșnov cu râul Ghimbășel, cu focus pe identificarea unor metode eficiente de a realiza o campanie de informare și conștientizare, identificarea unor moduri în care râșnovenii ar dori să-și petreacă timpul în apropierea râului și identificarea de soluții de menținere a curățeniei pe termen lung.
De Ziua Națională de Curățenie, voluntarii din comunitate au ieșit pe malul Ghimbășelului pentru a curăța o parte din gunoiul de pe mal și din apa. În 3 ore, doar din 2 secțiuni de râu, s-a colectat peste o tonă de deșeuri – haine, plastice, chiuvete, mobilier, anvelope, aparate electronice, jucării, covoare etc.
În luna octombrie a acestui an a fost finalizat pe malul de la Piața Veche un mural ce transmite un mesaj puternic privind dependența noastră vitală de apă: Apa nu este a noastră, noi suntem ai apei. „M-am născut aproape de mare și apa m-a fascinat dintotdeauna. Tema a rezonat cu mine din prima clipă.” a mărturisit Oandering, artista locală ce-a dat culoare acestui zid realizând astfel primul mural din Râșnov.
Iar în luna noiembrie, timp de 3 zile, participanți cu experiențe diferite s-au adunat la „24 Hours Challenge” să găsească soluții despre cum poate Ghimbășelul să devină un loc de întâlnire pentru oameni și natură și ce elemente ar face acest loc să fie atractiv. A fost un eveniment dinamic și intens destinat echipelor interdisciplinare formate din arhitecți, ingineri și membri ai comunității locale implicați în viața orașului. Acesta a avut ca scop generarea de soluții inovative și sustenabile pentru revitalizarea și integrarea râului Ghimbășel în viața comunității. Provocarea a presupus dezvoltarea unor concepte care să abordeze integrat aspectele de infrastructură, mediu, spații publice și reconectarea comunității cu râul, totul într-un interval de 24 de ore. Soluțiile au fost prezentate unui juriu profesionist și unui vot al comunității, iar cele câștigătoare vor fi dezbătute cu reprezentanții autorităților locale la începutul anului 2025 pentru a găsi căile de implementare.
Informații suplimentare: Ioana Gridan, ioana@mioritics.ro, 0726 711 138
„Ghimbășelul, un râu care unește comunitatea” face parte din programul Cu Apele Curate, implementat cu sprijinul Lidl România, în parteneriat cu Mai Mult Verde și Asociația pentru Relații Comunitare. Proiect derulat de Mioritics în parteneriat cu Asociația Rosenau Turism și Clusterul Comunitar de Economie Socială.
Programul reprezintă un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării și afluenților săi, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile vizate.
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 11.200 de magazine și peste 200 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial.
Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse de cea mai bună calitate la cel mai bun preț. În spatele operațiunilor din magazine, din centrele logistice și din sediile centrale stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central de la Neckarsulm.
În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează curesponsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.